
Karriären började i USA där hon under sent 1970-tal studerade film i New York. Efterhand kom hon att intressera sig alltmer för stillbild och utforskade fotografi vid UCLA i Los Angeles. När hon sedan flyttade tillbaka till New York fick hon hjälp av ingen mindre än den smått legendariske modefotografen Patrick Demarchelier. Hon fick rådet av Xavier Moreau (dåvarande agent åt Helmut Newton) att söka sig till Milano. Snart fick hon bl a uppdrag för Vogue Bellezza (1983). Hennes fotografi finns i otaliga modereportage för bla svenska Månads Journalen och ELLE. Ewa-Mari har etablerat sig som en skicklig porträttfotograf och hon har arbetat som lärare vid Berghs School of Communication i Stockholm.
Ewa Mari Johanssons bilder andas en självklar lätthet men samtidigt finns det humor och en stark experimentlusta och hon har genom åren arbetat fram en egen stil. I hennes modebilder ses spår bakåt till modefotografiets barndom i början av 1900-talet då föregångare som George Hoynigen Huene och senare Louise Dahl Wolfe skapade nyklassisistiska bilder som blev tongivande för lång tid framåt.
Kroppen, oftast den kvinnliga, står i fokus, men hennes kvinnor framstår inte som utsatta och objektifierade utan snarare som starka, stolta och självständiga.